Cikksorozatom első részében a praxismenedzsment jelentőségét, alapvető funkcióit, a
menedzser feladatait, kötelezettségeit és a sikerhez vezető útban betöltött szerepét fogom
kifejteni. Teszem mindezt azzal a céllal, hogy röviddel a járvány után már mindenki ezen
információk birtokában hozhassa meg döntéseit, alakíthassa át a praxisát, folytathassa
zavartalanul tevékenységét.
Szerencsésnek mondhatom magam, mivel a rendelők életében én mindig külsősként jelenek
meg, így objektíven, viszonylag rövid időn belül fel tudom mérni a praxis jelenlegi állapotát,
és hatékonyan tudom segíteni a szükséges területek fejlesztését, adott esetben új folyamatok
kialakítását. Ezekből pedig az utóbbi időben akad bőven a praxisok életében. Mindez új
feladat és új helyzet elé állítja őket, melyet már nem lehet “egykezes” irányítással sikeresen
véghez vinni.
Minden olyan rendelőnek, ahol több szék működik, ezáltal több alkalmazott is dolgozik,
elengedhetetlen egy mindezen területeket és folyamatokat összefogó és koordináló személy
jelenléte. Sebtében jegyzem meg, hogy ez a személy és feladatai nem keverendő össze a vezető
fogorvossal, akinek elsősorban a szakmai irányítás a feladata, és nem lehet egy kalap alá
venni a vezető asszisztenssel sem, akinek szintén szakmai irányítással kapcsolatos teendői
vannak. És mindezeken túlmenően a recepció vezetőjével sem vonhatjuk össze ezt a pozíciót,
hacsak nem akarunk többet kipréselni egy kollégából, mint amire képes és hajlandó, és
amivel terhelhető. A recepción dolgozó kollégák és feladatok felügyelése, koordinálása és
támogatása legalább akkora szeletet ölel fel a torta egészéből, mint a vezető orvosé vagy
asszisztensé. Szóval a praxismenedzsment egy mindezekkel szorosan együttműködő, mégis
elkülönülő terület, melyet önállóan kell kezelni, mert csak így működhet sikeresen, ami
egyben a rendelő sikerét is eredményezi.
A praxismenedzsment kialakítására több lehetőség is nyitva áll az egyes rendelők számára.
Vagy saját menedzsert vesz föl, és teljes munkaidőben alkalmazza, vagy külsős szakember
segítségét veszi igénybe. Hogy melyik mellett dönt, azt nagyon sok tényező befolyásolja, ezért
ennek eldöntésénél célszerű egy szakember segítségét kérni. Az Ő segítségével egy kisebb
átvilágítást kell végezni, mely egyben rámutathat esetleges folyamatbeli hibákra,
hiányosságokra, továbbá ezen eljárás végeztével egyértelmű válasz fog születni arra
vonatkozóan, hogy a rendelő számára melyik verzió jelenti a leghatékonyabb megoldást.
Bár jómagam külsősként veszek részt a rendelőkkel való együttműködésben, de azt gondolom
két dolog mindkét alkalmazási formánál alapvető értékrend kell legyen egy
praxismenedzsernél. A rendelőknél szükséges feladatok elvégzésénél, folyamatok
kialakításánál legjobb tudása szerint kell eljárnia, és annak gyakorlati megvalósításában
tevékenyen részt kell vennie.
A mai gyorsan változó jogi és gazdasági környezet megköveteli azt, hogy tevékenyen segítsük
a rendelők életét. Messzemenőkig kevés segítség egy rendelő számára, ha a felmérést
követően kézhez kap egy vaskos tanulmányt és javaslat listát. Ezen listán szereplő pontok,
megvalósítandó feladatok egy részével a rendelők a felméréstől függetlenül tisztában vannak,
viszont a megvalósításuk nem véletlenül nem történt meg eddig. Ezen teendők kivitelezése
eddig is akadályokba ütközött, mely akadály adódhat pusztán időhiányból, de az esetek
jelentős részében a szakmai kompetencia hiányáról van szó. Ezt a szakmai űrt kell kitöltenie a
praxismenedzsernek.
Ezen személy feladatai, tennivalói szerteágazóak lehetnek, de azt előljáróban szeretném
megjegyezni, hogy egyazon kollégára nem lehet minden feladatot rátolni. Vagyis nem írhat
szerződést, nem készíthet honlapot, nem könyvelhet, viszont felügyelheti és koordinálhatja
ezeket. De vegyük szépen sorjába, hogy miben is tud hatékonyan részt venni egy
praxismenedzser. A teljesség igénye nélkül igyekszem sorra venni valamennyit,
természetesen a fontossági sorrendet a rendelő helyzete határozza meg.
Első és talán legfontosabb feladat - hiszen ennek eredményeként határozhatóak meg a
teendők - a rendelő folyamatainak, rendszereinek felmérése. Értem ezalatt a pénzügyi,
gazdasági, hatósági, humánügyi, jogi, marketing és informatikai folyamatok és rendszerek
feltérképezését. Az átfogó kép megalkotását követően a feltárt hiányosságoknak
függvényében kell meghatározni a feladatokat, annak felelősét és határidőket rendelni
hozzájuk. Az egyes területeken elvégzendő feladatokról röviden egy - két gondolat, melyek
részletesen a cikksorozat további részeiben lesznek kibontva.
Pénzügyi feladatok között kulcsfontosságú kialakítani egy olyan rendszert, amely
naprakészen mutatja a vállalkozás bevételeit és kiadásait költséghelyenként. Vagyis ha a
rendelő tulajdonosa kíváncsi arra, hogy május hónapban mennyi volt az anyagköltsége,
bérköltsége, postaköltsége vagy mennyit költött tisztítószerekre, biztosításra, akkor ezt az
adatot forintra pontosan prezentálni tudjuk felé két percen belül. Ezzel egy olyan pénzügyi
kontroll kerül a tulajdonos kezébe, melynek segítségével akár komoly költségcsökkentés
érhető el. Ennek eredményeként a praxis tartalékot képezhet nehezebb időszakokra vagy akár
komoly fejlesztések alapjait teremtheti meg.
A pénzügyhöz szorosan kapcsolódó gazdasági fejezet legfontosabb része a könyvelésügy
rendezetté tétele. Számlák pontos kiállítása, felvezetése, könyvelésre juttatása, a könyvelővel
való rendszeres konzultáció a vállalkozás eredményessége érdekében.
Hatósági teendők alatt a törvényi szabályozások kialakítását és betartását kell értenünk,
melyből az utóbbi időben bőven kijutott az egészségügyi praxisoknak, ha csak másra nem
gondolunk, mint az EESZT rendszerének és az on-line számlázásnak a bevezetése. Ezek
időben történő, pontos bevezetése, a kollégák felé történő kommunikálása és elsajátításuk
betanítása egy viszonylag időigényes teendő, de elengedhetetlen. Ha a kezdeteknél kellő időt
biztosítunk erre, akkor az hosszútávon meghálálja magát.
Humánügyi rész esetében mindenképpen szükséges áttekinteni a kollégák foglalkoztatási
formájához kapcsolódó dokumentumokat (munkaszerződés, munkaköri leírás, közreműködői
szerződés), tekintettel a folyamatosan változó, szigorú jogszabályok betartására.
A marketing feladatok legfontosabbika a folyamatos on-line jelenlét kialakítása és
fenntartása. Az én javaslatom a partner praxisaim felé az volt az elmúlt időszakban, hogy a
pandémia alatt is amennyire csak lehetséges tartsák fenn az on-line jelenlétet, mert ez erősíti
a praxis stabil jelenlétét a piacon. Az átgondoltan felépített marketing igen sok pácienst
hozhat a rendelőnek. Ez a terület kiemelten fontos szerepet kell, hogy kapjon az
elkövetkezendő időszakban, amikor is a piac egy igen jelentős átalakulása figyelhető majd
meg, mely filmnek az első kockái már pörögnek.
A jogi terület teendői a meglévő együttműködési szerződések felülvizsgálatát, esetleges hiány
esetén kialakítását kell értenünk. Ez igen széles spektrumot ölelhet fel, értve ezalatt a munka-
, közreműködői-, beszállítói-, bérleti-, jogdíj szerződéseket. Ezen résznél jogi szakember
igénybevétele elengedhetetlen, s ha egy mód van rá az adott területre szakosodott ügyvédet
ajánlatos választani.
Informatikai modulnál hárul talán az egyik legnehezebb feladat a rendelőre. Kiválasztani egy
olyan programot, amely minden tekintetben megfelel a jogszabályi előírásoknak, kellően
támogatja a rendelői tevékenységet, elsajátítása könnyű a felhasználóbarát kialakítás miatt.
Fontos szem előtt tartani, hogy nem informatikusok fogják használni, és a rendelő napi,
zavartalan működését biztosítani kell, a rendszer bevezetése miatti hosszú kiesés nem
megengedhető.
A fönt, röviden említett egyes fejezetek részletes kibontásával igyekszem
segíteni a praxisok döntési folyamatait. Az ezekhez kapcsolódó írások rövidesen
elérhetőek lesznek.