Praxismenedzsment
Legyen szó akár újonnan induló praxis felépítéséről, akár meglévő szerkezeti- vagy szervezeti átalakításáról, nagyon komoly szaktudást és emberi erőforrást igényel, hogy mindezt valaki felépítse, átszervezze, racionalizálja.
A gazdasági környezet elmúlt években történő átrendeződése megmutatta, hogy legyen bármilyen kicsi is egy rendelő, bizonyos szintig folyamatok mentén kell működnie, mert egyébként anyagilag sem működhet gazdaságosan, illetve a szervezetlenségből adódó fluktuáció emészti fel szép csendben. Mindezek megakadályozásához pedig szükséges, hogy a kötelező szakmai és eszköz követelmények mellett a praxismenedzsment is működjön a rendelőben, amely hivatott ellátni a rendelőben valamennyi operatív feladatot, mely nem a közvetlen páciens ellátást takarja.
Bár ez a praxis életében jelen lévő valamennyi folyamat és feladat esetében elmondható de ha valahol, akkor itt kiemelten fontos, hogy körültekintően válasszuk ki azt a szakembert, aki hatékonyan, nagy szakmai tapasztalattal tudja segíteni ezt az összetett folyamatot, melynek végén egy sikeres praxis jön létre.
Egy olyan vállalkozás, ahol a folyamatok logikusan, körültekintően vannak felépítve, melyek hatékonyan segítik az egyes területek munkáját és együttműködését és természetesen a páciensek kiemelt figyelemmel, magas szakmai színvonalon történő kiszolgálását.
Egészségügyi marketing
Az örök varázsszó a praxisok életében, melynek jelentősége igen nagy szeletet képvisel a teendők tortájában. Mint minden területen itt is nagyon nehéz kiválasztani azon szakembert, aki valóban a praxishoz igazított marketing folyamatokat stratégiai szinten megtervezi, kialakítja és segít a kivitelezésében. Minden praxis egyedi a maga nemében, s még ha lehet is bizonyos dolgokat sablonizálni, a feladatok jelentős része egyedire szabott kell, hogy legyen, mert egyébként nem lesz hatékony.
A marketing is így ilyen terület. Az ami működik az egyik esetében, az nem feltétlenül alkalmazható egy másik helyen. Egészen egyszerűen lehet csak azért, mert a kollégák nem tudnak azonosulni bizonyos részekkel, de ez máris a bukását jelentheti a folyamatnak.
Ezért kell nagyon átgondoltan, minden apró részletet figyelembe venni, a szakembernek picit együtt élnie a praxissal és az ott dolgozó emberekkel, hogy a kifelé történő kommunikáció valóban azt a miliőt és szakmaiságot tükrözze, amit a páciens is tapasztal, amikor belép a rendelőbe. A hosszú távú sikeres marketing tevékenységnek ez az alapja.
Szoftverek alkalmazása
A rendelő zavartalan, hatékony és profi működését egy jól kiválasztott szoftver nagy mértékben tudja támogatni. Rengeteg olyan feladatot elvégez a kollégák helyett, amelyet korábban papír alapon vezettek, vagy több rendszerben kellett adminisztrálni. Egy jó szoftver használatával töredékére csökkenthető az adminisztrációra fordított idő, vagyis munkaerő szabadul fel, amelyet a páciensek még magasabb színvonalon történő kiszolgálására lehet átcsoportosítani. Az elmúlt években született jogszabályi előírásoknak (NAV, EESZT) köszönhetően egyébként is elkerülhetetlen ezen rendszerek napi használata.
A szoftver minden platformon (számítógép, laptop, tablet, telefon) azonnali hozzáférhetőséget biztosít, ami szintén óriási segítség egy rendelő életében, amennyiben a páciens központú, hatékony és költségkímélő működésre törekszik. Márpedig ki ne törekedne erre?
A megfelelő szoftver kiválasztása és bevezetése a kezdeti időszakban valóban ráfordítást igényel, mind időben, mind pedig pénzben, viszont ez a ráfordítás sokszorosan megtérül akár már rövid távon is a rendelő számára.
Kontrolling, pénzügy
Pénzügyi kimutatásokat készítünk, melynek segítségével a praxis vezetője vagy tulajdonosa naprakész információkkal fog rendelkezni minden pillanatban. Mindez nagyban segítheti a munkáját akár a rövid távú tervezésben, de akár egy nagyobb beruházás megvalósítását illetően is. Egy gazdaságos működést kívánó praxis életében ez egy alapvető és elengedhetetlen rész, és egyben nélkülözhetetlen teendő a pénzügyek rendben tartása.
Nem lehet anélkül felelősségteljes és pénzügyileg megalapozott döntéseket hozni, hogy egy ilyen kimutatás ne állna naprakészen a rendelkezésünkre.
Megmutatjuk a rendelőknek, hogyan kell kialakítaniuk az árképzést, miként csoportosítsák a költségeiket és bevételeiket, milyen adatok felhasználásával számoljanak székidőt, és meghatározni ez alapján az áraikat, a béreket és juttatásokat.
Ezen kimutatások, statisztikák, riportok jelentősége eddig is felbecsülhetetlen volt, de a mind gyorsabban változó gazdasági környezet még inkább megalapozza ezek létjogosultságát.
Humánmenedzsment
Már az 1 - 2 székes rendelőkben is komoly feladatot jelent, hogy kellő számú és szaktudású orvos és asszisztens dolgozzon. Ezen feladat sokszorozódik, ahogy a rendelő mérete növekedni kezd, és a székek száma szaporodik. Egyre nagyobb feladatot jelent a megfelelő kollégák kiválasztása, foglalkoztatási feltételeik kialakítása, folyamatos képzésük, a szükséges dokumentációk elkészítése (szerződések, munkakörik), hatósági lejelentésük.
Az ide vonatkozó jogszabályi előírások betartása nagyon sok esetben elmarad a munkáltató részéről vagy hiányosan lesz intézve, mely hiányosság egy ellenőrzés alkalmával akár komoly büntetéseket is vonhat maga után. Mindez megelőzhető, ha időben és megfelelően gondoskodunk ezen teendők kivitelezéséről.
A humánügy másik, igen fontos része azon ösztönző programok kialakítása, melynek segítségével elkötelezetté tehetjük a kollégákat, és hosszútávra biztosíthatjuk a rendelő magas színvonalon történő, zavartalan működését. A képzések az ösztönző program részeként jelenhetnek meg, ha jól átgondolt szakmai ütemterv alapján építi fel ezt a praxis.
Jogi terület
A praxisok még mindig nem fordítanak kellő figyelmet erre a területre, melynek sokszor keményen megfizetik az árát. Megszámlálhatatlan terület van, mely esetében az ellátandó feladat szakemberért kiált. Legyen szó bérleti szerződésről, beszállítói megállapodásról, jogdíj témakörről, és hogy a legfontosabbat ki ne hagyjam a munkaügyhöz kapcsolódó szerződések elkészítéséről és felülbírálásáról.
Tűnjön bármilyen költségesnek is ez a rész, kihagyhatatlan és megkerülhetetlen egy megfelelő működésre törekvő praxis esetében. Kiemelten fontos, hogy minden esetben az adott terület szakértőjét válasszuk a teendők ellátására, hiszen ez nagyban növeli a sikerességet és költséghatékony is hosszútávon.
Gyakorlati tapasztalataim mutatják, hogy egy - egy hiba esetén ennek sokszorosát fizetik meg a rendelők, az kidobott időről már nem is beszélve. Vannak tételek, melyeket nem lehet megspórolni a folyamat során - ez egy ilyen tétel.